تبلیغات
دعای ندبه مراغه

مراسم بعدی

  • بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم ؛ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
  • وب سایت دعای ندبـه مراغـه Nodbeh-shohada.IR
  • اولین سایت جامع و تخصصی دعای ندبـه
  • اطلاع رسانی مراسمات و ویژه برنامه های دعای ندبه مسجد شهدای پهرآباد || حسینیه مرحوم درویش تیموری || حسینیه محمدیه || حسینیه جوانان شهداء
  • مجموعه مقالات مذهبی و مهدوی||دانلود های صوتی و تصویری || پیامک های مناسبتی || اخبار و اطلاعیه های دعای ندبه مسجد شهدای پهرآباد || آهنگ های پیشواز || شرح و تفسیر دعای ندبه || مداحی های مادحین مراغه || تصاویر عزاداری ماه محرم در مراغه و ... .
  • «.مقام معظم رهبری: « اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است

خلاصه آخرین ارسالها

<

أَیْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِکَرْبَلاءَ

شرح و تفسیر عبارت شریف دعای ندبه


أَیْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِکَرْبَلاءَ




ترجمه : (كجا است آنكه خون (جد بزرگوارش ) شهید كربلا را انتقام كشد.)

شرح : بدانكه از جمله القاب آنحضرت ((المنتقم )) است در كتاب كمال الدین صدوق (1) رحمه الله روایت شده كه آنحضرت رد سن طفولیت به احمد بن اسحاق اءشعرى فرمود: انا بقیة الله فى اءرضه و المنتقم من اءعدائه و در كتاب نجم الثاقب نورى ص 39 در اءسماء و اءلقاب آنحضرت بشماره 138 چنین نقل مى كند و در خطبه غدیریه رسول خدا است در اوصاف آنجناب الا انه المنتقم من الظالمین .

حاصل آنكه از بعضى اخبار و روایات استفاده میشود كه از جمله مقاصد و فوائد ظهور و قیام آنحضرت علیه السلام خونخواهى و انتقام است از كسانى كه از نظر افكار و اخلاق و اعمال از قاتلین جد بزرگوارش ابو عبدالله الحسین علیه السلام بشمار مى آیند، و نیز شفا دادن قلوب مؤ منان است .

در تفسیر عیاشى (2) از امام پنجم علیه السلام نقل شده كه در تاءویل این آیه مباركه : ((و من قتل مظلوما- الآیه )) - اسرا: 33- و كسى كه بى گناهى را بكشد ما براى او قدرت و سلطنت قانونى قرار دادیم پس در خونریزى از حد تجاوز نشود كه البته او مورد نصرت و یارى است . فرمود (مصداق ): او حسین علیه السلام است و مائیم ولى خون او، و چون قائم ما قیام كند خونبهاى او را طلب مى نماید، و مى كشد تا آنكه گفته میشود كه او در قتل اسراف مى كند. و آنگاه فرمود: مقتول حسین علیه السلام است و ولى دم او قائم است ، و اسراف در قتل آنست كه غیر قاتل كشته شود انه كان منصورا و دنیا بسر نیاید تا اینكه شخصى از آل رسول خدا علیهم السلام قیام كند و بر دشمنان - پیروز شود و زمین را از قسط و عدل پر كند، همچنانكه از ظلم و جور پر شده باشد.

و از ابوالصلت هروى نقل شده كه گفته است :(3) از امام هشتم علیه السلام سئوالى كردم چه مى گوئى درباره حدیثى كه از امام صادق علیه السلام روایت شده و فرموده : وقتى كه قائم خروج كند از دودمان قاتلان حسین علیه السلام بواسطه اعمال پدرانشان از آنها مى كشد؟ حضرت فرمود: این چنین است گفتم خداوند مى فرماید: ((و لا تزر وارزة و زراخرى )) و هیچ حامل بارى بار (گناه ) دیگرى را بر نمیدارد معنى آن چیست ؟ فرمود: خداوند در تمام سخنان و گفتارش صادق است ، ولیكن نسل و ذریه قاتلین حسین علیه السلام به كارها و اءفعال پدرانشان راضى و خشنودند و بدان افتخار مى كنند، و هر كس راضى بكارى باشد، همچون كسى است كه آن را انجام داده باشد، و اگر كسى در مشرق كشته شود و كس دیگر در مغرب بدان قتل راضى باشد، شخص راضى هم پیش خدا شریك قاتل است . و البته قائم هم وقتى كه خروج كرد آنانرا بوسیله رضایت بفعل پدرانشان مى كشد.

در مجلد 13 بحار ص 179(4) از فضیل بن یسار از امام ششم علیه السلام روایت شده كه فرمود: له كنز بالطالقان ما و هو بذهب و لا فضة (5) و رایة لم تنشر منذ طویت ، و رجال كان قلوبهم زبر الحدید- الى ان قال - یدعون بالشهادة و یتمنون ان یقتلوا فى سبیل الله شعارهم یا لثارات الحسین براى آن حضرت در طالقان گنجى است كه نه طلا است و نه نقره ، و دیگر پرچمى است از آنموقعى كه پیچیده شده تاكنون باز نشده ، و دیگر مردانى هستند كه دلهایشان همچون پاره آهن سخت محكم و استوار است - تا آنكه فرمود- رو بشهادت میروند و آرزو مى كنند كه در راه خدا كشته شوند، و شعار آنان ((یا لثارات الحسین )) است . و در كتاب غیبت از فضل بن شاذان مروى است كه شعار اصحاب آنحضرت ((یا لثارات الحسین )) است .


http://www.askdin.com/gallery/images/514/1_1_b0e6719e-bada-4937-95d6-6c3c363cbb4b2.jpg


در یكى از زیارات جامعه منقوله در مجلد 22 بحار ص 274 كه ظاهرا از سید بن طاووس است درباره آنحضرت گفته است : السلام على الامام العالم ، الغائب عن الابصار، و الحاضر فى الامصار، و الغائب عن العیون ، و الحاضر فى الافكار، بقیة الاخیار، الوارث ذى الفقار، الذى یظهر فى بیت الله الحرام ذى الاستار، و ینادى بشعار یا ثارات الحسین ، انا الطالب بالاوتار، انا قاسم كل جبار.(6)



1- ص 384 چاپ مكتبة الصدوق . و احمد بن اسحاق بن سعد اشعرى قمى از اصحاب امام جواد و هادى و عسكرى علیهم السلام است و گفته اند در زمان حضرت عسكرى (ع ) از دار دنیا برفت و قبرش در نزدیكى پل ذهاب باختران میباشد.

2- مجلد دوم ص 290 به نقل بحار مجلد 44 ص 218.

3- 52 ص 313 نقل از علل الشرایع ، و عیون الاخبار.

4- 52 ص 307 حدیث شماره 82.

5- 51 ص 307، و مجلد 60 ص 269 از كشف الغمه از كتاب تاریخ ابن اعثم كوفى متوفاى 314 ه . ق از امیرالمومنین علیه السلام چنین نقل مى كند كه فرمود: ویحا للطالقان فان لله عزوجل بها كنوزا لیست من ذهب و لا فضة و لكن بها رجال مؤ منون عرفوا الله حق معرفته و هم اءیضا انصار المهدى فى آخر الزمان مرحبا و شگفتا بطالقانى كه در آنجا گنج هائى براى خداوند عزوجل كه نه طلاست و نه نقره ولكن در آندیار مردانى هستند مؤ من و معرفت كاملى بخدا، و آنان نیز انصار و یاران مهدى در آخر الزمان هستند. و اءیضا در كتاب كمال الدین صدوق ص 268 از رسول خدا صلى الله علیه و آله نقل شده كه فرمود: و له بالطالقان كنوز لا ذهب و لا فضة الا خیول مطهمة و رجال مسومة ... و او را در طالقان گنج هائى است نه طلا و نقره است جز مركبهاى چابك و مردان و سواران آماده و مهیا.)) و ابن ابى الحدید در شرح نهج البلاغة ج 7 ص 48 در شرح خطبه 92 ((ملاحم از امیرالمومنین علیه السلام نقل مى كند كه فرمود: ((محققا براى آل محمد در طالقان گنجى است كه هر وقت مشییت خدا تعلق گیرد آنرا آشكار خواهد ساخت . و آنان داعییان حقند كه به اذن و اجازه خدا قیام كنند و مردم را بدین خدا دعوت نمایند.))

6- 102 ص 193 نقل از ادعیه سید بن طاووس - ((الدعاء التاسعة .))

دعای ندبه مراغه www.nodbeh-shohada.i

لطفا دیدگاه ها و نکته نظرات خود را درباره این مطلب مطرح بفرمائید

کاربر گرامی،ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
  • سایت مراجع عظام تقلید web logo

  • احادیث گهربار hadith

    حدیث موضوعی
  • روز شمار فراق Daily departure

  • نگارنده authors

  • لینکهای منتخب Link Dump

  • لوگوی دوستان logo