تبلیغات
دعای ندبه مراغه

مراسم بعدی

  • بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم ؛ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
  • وب سایت دعای ندبـه مراغـه Nodbeh-shohada.IR
  • اولین سایت جامع و تخصصی دعای ندبـه
  • اطلاع رسانی مراسمات و ویژه برنامه های دعای ندبه مسجد شهدای پهرآباد || حسینیه مرحوم درویش تیموری || حسینیه محمدیه || حسینیه جوانان شهداء
  • مجموعه مقالات مذهبی و مهدوی||دانلود های صوتی و تصویری || پیامک های مناسبتی || اخبار و اطلاعیه های دعای ندبه مسجد شهدای پهرآباد || آهنگ های پیشواز || شرح و تفسیر دعای ندبه || مداحی های مادحین مراغه || تصاویر عزاداری ماه محرم در مراغه و ... .
  • «.مقام معظم رهبری: « اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است

خلاصه آخرین ارسالها

<

نشانه‏ هاى ظهور امام زمان، علیه ‏السلام، كدامند؟

نشانه‏ هاى ظهور امام زمانعلیه ‏السلام كدامند؟



در ابتدا نكاتى چند درباره این نشانه ‏ها را ذكر مى‏ نماییم و سپس برخى از روایات وارد شده از معصومین، علیهم‏ السلام، در این مورد را به عنوان نمونه مى‏ آوریم:
1. معتقدین به امام زمان، علیه ‏السلام، باید همواره چشم انتظار ظهور آن حضرت باشند و با بهره گیرى از اصل انتظار، آمادگی هاى لازم را براى یارى و همراهى با امام موعود خویش كسب نماید.


اینكه هنوز برخى از نشانه‏ ها تحقق نیافته باشند، هرگز به معناى نفى لزوم انتظار در هر روز و شب نیست.
2. خداوند امر فرج و ظهور امام زمان، علیه‏ السلام، را تنها در یك شب مقرر خواهد فرمود، و در این صورت نیازى به مقدماتى طولانى نخواهد بود، بلكه بسیارى از نشانه‏ هاى ذكر شده در روایات ممكن است طى همان یك شب و روز تحقق یابند.
3. یكى از دلایل ذكر این نشانه‏ ها در روایات، آشنا شدن مردم با شرایط ویژه‏ اى است كه قبل از قیام جهانى ولى عصر، عجل‏ الله‏ تعالى‏ فرجه، پدید مى‏ آید. آشنایى مردم با این ویژگیها، مى‏تواند عامل مهمى در شناسایى مدعیان دروغین مهدویت و رسوایى فرصت طلبانى باشد كه از جهالت مردم تحت پوشش نام مهدى، علیه ‏السلام، سوء استفاده مى‏كنند.
4. صدها مورد از نشانه‏ هاى ظهور تحت عنوان «علایم آخرالزمان‏» در روایات مربوط برشمرده شده كه به اثرات جدا ماندن مردم از تعالیم اسلام و محروم ماندن آنان از سرپرستى آشكار معصومین، علیهم‏السلام، اشاره دارند. مانند: از بین رفتن اهمیت نماز، خیانت در امانت، حلال شمردن دروغ و علنى شدن فحشا.
5. درباره علایمى همچون گسترش فساد و زیاد شدن گناهان، سه نكته قابل توجه است:
الف) مطلق این امور نشانه ظهور به حساب نمى‏آید، و چنین نیست كه هر زمان فساد گسترش یافت و گناهانى زیاد شد. حضرت مهدى، علیه‏ السلام، ظهور كند.
ب) شرایط واقعى جهان قبل از ظهور حضرت مهدى، علیه السلام، كثرت بسیار شدید گناهان و افزایش چشمگیر و فوق‏ العاده ظلم و فساد است. با این همه اثبات چنین واقعیتى به معناى عدم وجود طاعت و بندگى و عدالت در جاى جاى زمین نیست.
ج) وجود چنین نشانه ‏اى هرگز از مسؤولیت منتظران براى مبارزه با ظلم و از بین بردن ریشه گناهان نمى‏ كاهد، اگر چه به موفقیتى در این زمینه دست نیابند.
6. پدید آمدن برخى نشانه‏ هاى ظهور و حتى بروز بسیارى از آنها نمى‏ تواند توجیهى براى تعیین وقت ظهور امام زمان، علیه ‏السلام، در این دوران باشد، زیرا با توجه به فرمایش امام زمان، علیه ‏السلام، تعیین كنندگان وقت ظهور دروغگو محسوب مى‏شوند، مگر در مواردى كه نشانه‏ اى مخصوص سال یا روز ظهور باشد كه در آن صورت تعیین وقت دیگر معنا نخواهد داشت (و تحصیل حاصل به شمار مى‏آید).
7. امر ظهور ولى عصر، عجل‏ الله‏ تعالى‏ فرجه، به دست‏ خداست و ممكن است صدها سال دیگر نیز تحقق نیابد و على‏ رغم بروز بسیارى نشانه‏ ها باز هم بنا به حكمت هاى الهى تا زمانى بسیار طولانى به تاخیر افتد.
آنچه مهم است، حالت انتظار داشتن است كه لازمه ‏اش آمادگى بیشتر، تلاش افزونتر، و احساس مسؤولیت ‏شدیدتر است. این انتظار چه كوتاه باشد و چه طولانى هرگز نباید اثرى جز افزایش شور و شوق خدمت و آمادگى بیشتر براى دفاع از ارزشهاى الهى در ما به وجود آورد.
مبادا فرصت‏طلبان و دشمنان آگاه یا دوستان ناآگاه با تاكید بر بروز برخى نشانه‏ هاى نزدیكى ظهور، و ایجاد امید فراوانتر نسبت‏ به نزدیك شدن فرج امام زمان، علیه‏ السلام، ما را از اداى تكلیف نسبت‏ به خدا و پیامبر، صلى‏ الله ‏علیه‏ و آله، و امام زمان، علیه ‏السلام، باز دارند، یا به این وسیله ما را از توطئه‏ هایى كه براى تضعیف ولایت و از بین بردن ارزشهاى اسلامى انقلاب و نظام مقدس جمهورى اسلامى صورت مى‏ گیرد، غافل سازند.
باید بهوش بود كه حفظ ارزشهاى اسلام و قرآن و ولایت در دوره غیبت، كم اهمیت‏تر از حفظ همان ارزشها در دوران ظهور نیست.
8. با مقایسه برخى روایات مربوط به نشانه‏ هاى ظهور با برخى دیگر مى‏ توان به نكاتى هشدار دهنده و عبرت آموز و بیدارى آفرین دست‏ یافت. چنانكه وقتى در روایتى مى‏خوانیم كه قبل از ظهور شرایطى پیش مى‏آید كه از «قرآن‏» جز رسم و از «اسلام‏» جز اسم آن باقى نماند، شرح همین نشانه را در روایتى مى‏یابیم كه:
«قبل از ظهور، بردبارى، ضعف به شمار مى‏آید و ستمگرى، افتخار. شهادت به دروغ پدیدار مى‏ گردد و تهمتها مورد قبول قرار مى‏ گیرد. قرآنها آراسته مى‏شوند و مساجد زینت مى‏یابند. دروغگو مورد تصدیق قرار مى‏گیرد و خیانتكار مورد امانت واقع مى‏شود.»
9. نشانه‏ هاى ظهور تعداد مشخصى ندارد و در اینكه چه تعداد از آنها تاكنون پدید آمده است، نظر مشخصى موجود نیست و درباره اینكه از سایر علامات باقى مانده چه نشانه‏ هایى باید قطعا تحقق یابند، دلیل محكمى در دست نیست.
10. نشانه‏ هاى ظهور تقسیم بندیهاى گوناگون دارد:
الف) نشانه ‏هاى عمومى:
كه ممكن است طى چندین سال تحقق یابند. مانند: كثرت گناهان.
نشانه ‏هاى سال ظهور: كه در آخرین سال غیبت و با فاصله كمى به زمان ظهور به وقوع مى‏پیوندد. مانند: خروج سفیانى.
نشانه‏ هاى روز ظهور: كه پیش از ظهور یا همزمان با آن در دنیا رخ مى‏ دهد. مانند: فریادى از آسمان.
ب) نشانه هایى در اجتماع:
مانند: زیادى فتنه ‏ها، ظاهرشدن قحطى.
نشانه ‏هایى در طبیعت: مانند: كم شدن چشمگیر برداشت از زراعتها.
نشانه ‏هایى در آسمان: مانند: خسوف و كسوف مكرر و فراوان در یك سال، بویژه در ماه رمضان.
ج) نشانه ‏هاى یقینى:
مراد از این نشانه‏ ها، علاماتى است كه در روایات متعدد مورد تاكید قرار گرفته و یا در روایات صحیحه به عنوان نشانه‏ هاى حتمى ذكر گردیده است. مانند: قیام سفیانى (مردى با عنوان عثمان بن عنبسه) و صیحه آسمانى.
نشانه‏ هاى احتمالى: مراد از این نشانه‏ هایى است كه تنها در اندكى از روایات آمده، یا تصریح به غیر حتمى بودن آنها شده است. مانند: آتشى در آسمان، فرو رفتن بغداد و بصره در زمین.
د) نشانه ‏هاى متشابه:
نشانه‏ هایى كه مراد از آنها و كیفیت آنها روشن نیست، و تاویل هاى مختلف و اشكال گوناگون مى‏تواند داشته باشد. مانند: خروج دجال.
نشانه‏ هاى روشن: نشانه‏ هایى كه كیفیتى خاص دارند و تاویل بردار نیستند. مانند: فریادى از آسمان كه در آستانه قیام امام زمان، علیه ‏السلام، به نام حضرت مهدى، علیه‏ السلام، و اعلان ظهور او تصریح دارد.
ه) نشانه‏ هایى در تلقى از شریعت:
مانند اینكه كارهاى خیر از منكرات شمرده مى‏شوند و كارهاى زشت و منكرات به عنوان كار خیر و معروف مورد اقبال قرار مى‏گیرند و چنان مى‏شودكه‏ گویا بر اندام‏ اسلام ‏پوستینى واژگون (و بدنما) پوشانده باشند.
نشانه‏ هایى در برخى سرزمینها: مانند: اینكه «كوفه‏» از مؤمنین خالى مى‏ ماند و «قم‏» به عنوان معدن علم و فضیلت‏ به شمار مى‏ آید.
نشانه‏ هایى در تكوین: مانند: طلوع خورشید از مغرب.
و) نشانه‏ هاى تحقق‏ یافته در گذشته‏ هاى دور:
مانند: از بین رفتن حكومت‏ بنى ‏عباس.
نشانه‏ هاى تحقق‏ یافته در گذشته ‏اى نزدیك: مانند: قیام مردى از قم.
نشانه‏ هاى تكرار شده در تاریخ: مانند: شیوع طاعون.
نشانه‏ هاى تحقق ‏نیافته: مانند: خروج یمانى (در دعوت به ولایت اهل‏بیت) و سفیانى (در مبارزه با تشیع) و سید خراسانى (با پرچمهایى به طرفدارى از حق).
تذكر:
اینكه چرا برخى امور كه صدها سال پیش انجام شده و یا در تاریخ بارها تكرار شده، از نشانه‏ هاى ظهور به حساب آمده ‏اند، احتیاج به تحقیقى گسترده ‏تر در سند روایات و مدلول عبارات آن دارد.
اینك بدون در نظر گرفتن تقسیمات مزبور، به ذكر پنج روایت در این مورد اكتفا مى‏كنیم:
× در «كمال الدین‏» صدوق، از امام صادق، علیه ‏السلام، نقل‏ شده ‏است كه:
پنج چیز قبل از قیام قائم، علیه‏ السلام، به وقوع مى‏ پیوندد: قیام یمانى، خروج سفیانى، نداى آسمانى، فرو رفتن لشكرى در بیداء (سرزمینى بین مدینه و مكه) و كشته ‏شدن نفس زكیه (محمد بن‏ الحسن).
× در «همان مدرك پیشین‏» و از همین پیشواى معصوم، علیه‏ السلام، آمده است:
بین كشته شدن نفس زكیه و قیام قائم آل محمد، علیه ‏السلام، تنها پانزده شب فاصله هست.
× در «ینابیع المودة‏» ص‏427 از حضرت على، علیه ‏السلام، نقل شده است كه فرمود: اندكى پیش از قیام قائم ما، سفیانى قیام خواهد كرد و به اندازه دوره باردارى زنان «یعنى‏9 ماه‏» فرمانروایى خواهد كرد. سپاه او رو به مدینه پیش مى‏ روند وقتى كه به منطقه «بیداء» مى‏ رسند، زمین آنان را به كام خویش فرو مى ‏برد.
× در «غیبت نعمانى‏» آمده است كه امام صادق، علیه ‏السلام، فرمود:
از امور قطعى كه قبل از قیام قائم تحقق خواهد یافت، خروج سفیانى و فرو رفتن منطقه «بیداء» و كشته شدن نفس زكیه و نداى آسمانى است.
قابل ذكر است كه كلیه روایات فوق و نیز نمونه نشانه‏ هاى ذكر شده در بندهاى پیشین همگى از كتاب «منتخب ‏الاثر» گزینش شده كه مجموعه‏اى نفیس از روایات مربوط به حضرت مهدى، علیه‏ السلام، گردآورى شده از دهها كتاب معتبر «شیعه و سنى‏» است. مدارك كلیه موارد مذكور را مى‏توان در صفحات 424 تا 426 این كتاب به دست آورده كه ما به خاطر رعایت اختصار، از ذكر متن عربى و آدرس هر كدام به‏ طور جداگانه صرف‏نظر كردیم. 

لطفا دیدگاه ها و نکته نظرات خود را درباره این مطلب مطرح بفرمائید

کاربر گرامی،ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
  • سایت مراجع عظام تقلید web logo

  • احادیث گهربار hadith

    حدیث موضوعی
  • روز شمار فراق Daily departure

  • نگارنده authors

  • لینکهای منتخب Link Dump

  • لوگوی دوستان logo